Góré túraoldala - Vadregényes kirándulás a Cuha-völgyben

201754.160.245.121#2017#12#11#02#53

Téli Tihany 20 Teljesítménytúra - Újratöltve!
Régió: Tihanyi-félsziget, Balaton, Magyarország
Táv: 19,9 km
Szintkülönbség (függőleges): 759m
Idő: 6 óra
A túra időpontja: 2016. február 6.

A parkoló GPS koordinátái: 46°54'29.9"É, 17°53'16.8"K

Csípős, mínusz két fokban indultam otthonról, de reményt adott, hogy az égen csak a Holdat és két csillagot láttam! Mire fél kilencre Tihanyba értünk, már sütött a nap és sehol egy felhőt nem lehetett látni! No ez már valami - gondoltuk, hiszen eddig vagy ónos eső esett, vagy jeges szél fújt ezen a túrán. A leheletünk ugyan még látszott, de ez a nap valami egészen más élményt ígért...

Valóban... talán a jó időnek, talán a jó marketingnek köszönehtő, de rengetegen voltunk, sokkal többen, mint az eddigi években. Így már az iskola udvarán kanyargott a sor, bizony várnunk kellett a nevezésre. Odabent flottul ment minden, megkaptuk a túraleírást, az igényes térképet és az igazolólapot, és már indulhattunk is. Kifelé a kezünkbe nyomtak egy túró rudit! :) Ezúttal nem a szokásos útvonal volt, hanem idén újrarajzolták a túratérképet: a sulitól balra, a Kossuth Lajos utca felé indultunk, majd jobbra fordultunk és a szemközti parkolóban, az út bal oldalán rögtön kapaszkodni is kezdtünk: a gerincről zavartalan kilátás nyílt a Balatonra és a füredi öbölre a kristálytiszta reggelben, majd a zöld jelzésen gyalogoltunk tovább a 185 méter magas Akasztó-domb-ra (első ellenőrző pont). A csúcshoz több történet is tartozik: egyrészt itt állt a bitófa, amelyen az apátság a gonosztevőket "büntette", másrészt innen irányította halásztársait a "hegyenjáró", merre vonul a "látott hal", a garda... Így vagy úgy, kimelegedtünk, mire felértünk, de a kilátás mindenért kárpótolt. Természetesen a mászást ereszkedés követte, átkeltünk a műúton, majd a Kerek-hegy oldalában másztunk vissza. Elhagytuk az antennákat, és jobbra, a zöld kereszten, majd a zöld Tanösvényen közelítettünk az Átjáró-barlanghoz (második ellenőrző pont), melyet végül a zöld barlang jelzésen értünk el. A hat méter hosszú, mészkőoldással keletkezett barlangnál idén is PEZ cukorkát kaptunk lelkesítésnek! :)

Utunkat a zöld barlang, majd a sárga kereszt jelzéseken folytattuk, a kevésbé egyértelmű helyeken szalagozás segít, bár meg kell mondanunk, sem a túristajelzésekre, sem a kitáblázásra nem lehet panasz, nagyon korrekt volt az útvonal jelzése! Hosszasan haladtunk a Szarkádi-erdőben, sok helyen "egynyomtávos" ösvényen, így ha bekerültünk egy csoportba, bizony fel kellett venni a ritmust... A zöld Tanösvény jelzés vezet a jó 3 millió éves, a bazalt vulkáni működés révén keletkezett Gejzírmezőre, ahol ma is láthatóak a földből előtörő forró vízből kicsapódó meszes iszapból megszilárdult sziklaformák. A geológiai utazást követően a sárga jelzésen és kiépített lépcsőkön ereszkedtünk vissza a Magyar Tenger partjára, a Club Tihany épületeinél. Rövid ideig a parton haladtunk a horgásztanya felé. Mellettünk a nádasban még látszik a jég, itt-ott még most is fogságban tartva az elhajolt nádast. A távolban, párásan feltűnik az M7 autópálya hatalmas völgyhídja is. Ameddig csak ellátunk, mindenfelé szeretett tavunk! A tanyánál van a harmadik ellenőrzőpont, itt pogácsát, meleg teát és forralt bort is kínálnak, melynek illata belengi az egész partot!

Szalagozás vezet vissza a félsziget nyugati peremén magasodó hegygerincre, melynek derekán a Lóczy-tanösvény (zöld T jelzés) halad. Fel-le haladunk a gerincen, hol zavartalan kilátás nyílik a Balatonra, hol beljebb bóklászunk az erdőben. Sorra hagyjuk el a magaslatokat, egyre jobban tűz a nap is, nincs is panasz a hőmérsékletre! :) A félsziget legmagasabb pontja, a 235 méteres Csúcs-hegy, egy gejzírkúp, melynek tetejéről ezúttal napsütésben csodálhatjuk meg az északi partot, a távolban a Badacsony jellegzetes formájával, kicsit közelebb az elbányászott félheggyel (Hegyestű), míg alattunk a nádassal teli, háborítatlan Bázsai-öböl mossa Sajkod partjait. Kicsit nyújtózkodva vagy tovább haladva a sziklás oldalból felsejlik a Füredi-öböl is a magas toronyszállókkal:
Innen már inkább ereszkedünk, a Nyereg-hegynél áttérünk a sárga jelzésre és kisétálunk az Apáti-kilátóhelyre (negyedik ellenőrző pont). Keleti oldala meredek sziklás fallal emelkedik a vulkáni kráterben a csapadékvíz összegyűjtésével kialakult Külső-tó fölé, míg déli oldalában bújik meg a félsziget utolsó levendulása. Ha kigyönyörködtük magunkat, akkor ugyanazen az úton menjünk vissza a nyeregig. A zöld T jelzésen ereszkedtünk a félsziget csücskében, a 71-es főút közvetlen szomszédságában álló Apáti templomhoz (ötödik ellenőrző pont), majd visszafordulva szántókat keresztezve értük el a mocsaras-nádas tó partját. A víz most annyira magas, hogy alig lehet menni a sárban, ill. kerülnünk is kell a szőlők között. Az idei jó termésben bízva és finom borokon morfondírozva értünk be a Szerkő-pincéhez (hatodik ellenőrző pont), ahonnan egy igen meredek kaptatóval, de továbbra is szőlők között :) kapaszkodtunk fel a 204 méter magas Kiserdő-tetőhöz (hetedik ellenőrző pont), ami tulajdonképpen egy kalderaperem-maradvány: a vulkáni eredetű bazaltsziklákról a szél a puhább kőzetanyagot "leseperte", a szilárdabb bazalttufa viszont a "helyén maradt", így alakult ki a tető, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a félszigetre (alattunk a Külső-tó, szemben az Apáti-kilátóhely). Ha megfordulunk, látjuk a Visszhang-dombot és az Óvárt, igen, ide fogunk felkapaszkopdni, miután kereszteztük a köztes völgyet!

Továbbra is a zöld T jelzésen megyünk, és azt sem tudjuk, merre nézzünk: balra a félsziget, jobbra a Balaton és Füred. Befordulunk az északi oldalba, eltűnik a nap, egyből hűvösebb is lesz. Elhagyjuk a barátlakásokat, leereszkedünk a félsziget oldalában kanyargó műútra és hamarosan elérjük a hajóállomást (nyolcadik ellenőrző pont), ahol bődületes mennyiségben vár minket tea és nápolyi! Előttünk a Tó: szemben Akarattya és Balatonvilágos magaspartja fehérlik a késő délutáni napsütésben, előttünk a kristálytiszta víz nyaldossa a köveket... Felettünk az apátság tornyai törnek az ég felé: bizony, oda még vissza kell mászni! Nekivágunk a Váralja utcának, majd a Garay utcán érjük el a Visszhang-dombot. A domb tetején a földút vezet át a Kálváriához (kilencedik ellenőrző pont): innen már látszik a cél! Lesétálunk s a Visszhang utcán érjük el a Tihanyi Apátságot, majd az utolsó méterek következnek: lassan ereszkedtünk le az iskolához, ahol elég népes a túrázók tábora - 45 percünkbe telik megszerezni az utolsó pecsétet és a teljesítésért járó kitűzőt! Jutalomként a célban virsli várta az éhes kirándulókat!