Góré túraoldala - Kossuth-barlang

201754.160.245.121#2017#12#11#02#58

Kossuth-barlang
Régió: Aggteleki-karszt, Jósvafő
Táv: 1410 méter (egyirányban)
Idő: 1 - 1,5 óra (erőnléttől függően)
A túra időpontja: 2010. április 10.

Ha egy igazán kalandos és nem mindennapi élményre vágysz, akkor a Jósvafő határában fekvő Kossuth-barlang a legmegfelelőbb hely a számodra! A Kossuth is egy vizes barlang, vagyis őt sem lehet megúszni szárazon! Vize azonban "termálvíz", ugyanis a környező barlangok vizénél kb. 5 fokkal melegebb a patak, így a melegvíz hőmérséklete eléri akár a 13 fokot is! :) Ugyanakkor a barlang bejárásához kell némi ügyesség és technika.

A bejárat után rögtön térdig érő sár fogad minket. Dagonyának is nevezhetném, mert minél tovább állsz benne, annál inkább süllyedsz is bele. Nincs mese, menni kell! A kezdeti kanyarok után a barlang egyből "bedurvul": át kell kelnünk egy kanyargós, vizes szakaszon, ahol a víz egyből derékig ér, és a meder alja igencsak dagonyás: a vízben is tempósan kell mozogni. Az agyagos környezet miatt itt a víz olyan, mintha sárban lépnénk, így nem látunk semmit sem. Emiatt kicsit óvatosan lépkedünk, de a hideg víz hamar önt belénk némi bátorságot :) Pár kanyar után véget ér a víz, ismét szilárd talajra léphetünk. Unalomra nincs lehetőség, ugyanis egy tíz méter magas létrán mászunk fel, aminek a tetején nincs tovább: pontosabban van, csak ügyesen kell oldalra lépni. Innentől kezdve a barlang gyakorlatilag egy keskeny, V alakú hasadék, amelynek a falán kell végigmásznunk. Néhol ez megy önerőből, máshol a sziklafalba erősített U vasak segítik a lépést. Helyenként mászni, illetve átlépni kell, máshol pedig travizni (a barlangászok azt a mozgást nevezik traverzálásnak, amikor a lábunk a szembefalon, kezünk/fenekünk az innenső falon van, nyomjuk magunkat mind a két falra és így haladunk vízszintesen, függőlegesen vagy bármilyen irányban). Alattunk egyszer csak megjelenik a patak, majd a vájat kiszélesedik és ott állunk az 50 méter hosszú "tó" partján. A tóban többféleképp mozoghatunk: választhatjuk az úszást, vagy segítségül hívhatjuk a kifeszített drótköteleket is: az alsón állunk, a felsőbe kapaszkodunk, és így araszolunk végig a tavon. Mikor mi itt jártunk, az alsó drótkötél jó 40 centire volt a víz szintje alatt, így igazából nem láttuk, csak éreztük, hova kell lépnünk. Néha drótkötelet kell váltani, ilyenkor csak a talpunkkal tudjuk kitapogatni, merre is a tovább. A tó túlsó végében egy nagyobb lépéssel tudunk ismét szilárd talajt fogni, majd egy viszonylag alacsony járatban kell tovább másznunk, most már a patak fölött, a sziklafalon. Hamarosan elérjük a barlang végét, ahol egy vasrácson tudunk megpihenni. A barlangi búvárok innen szoktak nekivágni a barlang jelenlegi végét jelentő szifonnak. Kifelé a már bejárt útvonalon megyünk, de az élmény továbbra is óriási: drótkötélen ácsorogva, térdig vízben araszolunk előre egy sötét folyosón, amelyet csak a barlangász lámpa fénye világít be egy kicsit...

Odakint hátravan még egy nagy esemény: szokás szerint a barlangból kijövők a bejáratnál fürdenek meg a barlangi patak vizében, megszabadítva overalljukat a benti sáros, agyagos foltoktól...

A Kossuth-barlang is része a Világörökségnek, nem véletlenül. A barlangban sajnos nem tudtam fényképeket csinálni (nincs meg hozzá a megfelelő felszerelésem), de azért kedvcsinálóként álljon itt néhány oldal címe, ahol képeket is találtok a barlangból: Kossuth-barlang a BME oldalán, Kossuth-barlang az Aggteleki Nemzeti Park oldalán, Kossuth-barlang.