Góré túraoldala - Budaörs

Idő: Odvas-hegy - Szekrényes-hegy - Farkas-hegy -
Piktortégla-üregek - Odvas-hegy: 3,5 óra
Összidő: 3 óra 30 perc
A túra időpontja: 2011. március 5.

Soha nem gondoltam volna, hogy a fővárostól pár kilométerre fekvő Budaörsön ennyire csodálatos és izgalmas helyek legyenek, mint ahova most kalauzollak, kedves túrakedvelő Olvasóm! Ha az M1/M7 autópályán érkezünk a fővárosba, akkor a bevásárló központok magasságában kell balra néznünk, hogy lássuk azokat a sziklás gerinceket, amelyek a Budai-hegység szélét képezik, és amelyek a tavaszi napsütésben szikrázó fehér fényben meredeznek a kék ég felé. Ahhoz, hogy ide jussunk, nem kell messzire mennünk, csupán Budaörsön kell egy kicsit kacskaringózni az utcákban. Ha valaki nem ismerős errefelé, akkor bolyonghat egy kicsit (mi is ezt tettük :), ugyanis a térképen jelölt utcák sokszor sáros, földes, latyakos utakat jelentettek, ami ilyenkor tavasszal, eső után nem kis kihívás egy kis városi autóval... :) De végülis jó helyre kerültünk, a Budakeszi utca és a Hegyfok utca sarkán kezdődnek a kalandok.

Itt egy kisebb bozótoson kell átvágnunk magunkat, és már ott is vagyunk a legjobb rész tövében: jobbra tőlünk kisebb sziklák, kavicsos falak magasodnak, ahol rengeteg kisgyerekes család porontyai másznak fel-alá jókedvűen. Tőlünk balra az Odvas-hegy magasodik. Természetesen nekünk meg kellett másznunk, úgyhogy fel is kapaszkodtunk az oldalában. Egy pár méter magas "sziklafallal" kezdünk, errefelé már nincs kijelölt út, sem jelzés, a szabad akaratunk után megyünk. De nincs is szükség különösebb jelzésekre, hiszen minden látótávolságon belül van, így megyünk torony iránt. A sziklákon élvezetes mászni, de sajnos nincs túl sok belőlük, így ismét füves hegyoldalban találjuk magunkat, s innentől már egyszerű terepen megyünk tovább. Az Odvas-hegynek több csúcsa is van, az első, amire felkapaszkodtunk, az 258 méter magas. A csúcsról szépen látszik Budapest, főleg Gazdagrét, de azért a távolban egy-egy magasabb torony feltűnik. Közvetlen alattunk terül el Budaörs, a hatalmas bevásárló parkokkal, az autópáláyval, a távolban pedig Százhalombatta finomító tornyai magasodnak. Kicsit nyugat felé tavak vize csillog, ez már Biatorbágy környéke lehet...

Innen azonban még van tovább, a következő "állomás" az Odvas-hegy 315 méter magas csúcsa, innen már azt is látjuk, merre fogunk tovább haladni. Szemben velünk magasodnak a későbbi célpontok, a két hegy között pedig Budaörs külső övezetei húzódnak. A csúcsról lefelé vezet utunk, először könnyed lépegetésről van csupán szó, de a hegy alsó része ismét remek sziklamászást tartogat a számunkra. A dolog egyáltalán nem vészes, mindenesetre mindenképp élményszámba megy! Mikor leérünk, egy kis füves rész vár minket pár paddal a Mogyoró utca oldalában. Itt már jelzés is van, a piros kereszten haladunk tovább, először a házak, majd később a telkek között, míg beértünk az erdőbe. Ilyenkor, a kora tavaszi kellemes melegben finom virágillat terjengett az erdőben, a fenyők is erősen tudatták velünk: mi is itt vagyunk ám! Puha tűlevél szőnyegen haladtunk tovább. Kíváncsiságunk győzött, elindultunk jobbra-balra, mindenféle csúcsra felmásztunk. Elsőként a vöröses kőtörmelékkel fedett Szállás-hegy (322m) oldalába kapaszkodtunk fel, innen már szépen látszottak az egyre szelidülő dombok Budakeszi felé, illetve a háttérben már kezdte mutogatni magát a Pilis is! Viszatekintve alattunk fekszik Budaörs és az Odvas-hegy, valamint kicsit távolabb tőle az a gerinc, amelynek a tetején kis kápolna áll, amit már messziről jól lehet látni! Úgy döntöttünk, van még előttünk felfedezni való csúcs, így nem mentünk vissza az útra, hanem a hegy oldalában felhúzott kerítés mentén indultunk el. A táj ismét kövesre, később sziklásra változott, és a fák közül egyszercsak előbújt egy hatalmas szikladarab! Természetesen meg kellett mászni! Innentől akármerre indultunk el, mindenfelé kisebb-nagyobb köveket, sziklákat találtunk, amelyek nagy részét nyugodtan meg lehet mászni. Van köztük olyan is, amelyik eléggé megbújik az őt körbevevő fenyők levelei között és az ember már csak akkor veszi észre, mikor odaér melléje, de vannak nagyobbak is, amelyek igenis büszkén törnek az ég felé! A kis erdei ösvény vidáman kanyarog a rengeteg szikla között, mígnem egyszercsak kiér a talán legmagasabb hegyre, a Szekrényes-hegyre (364m). Tetejéről igazi körpanorámában van részünk, hiszen innen szemügyre vehetjük mindazt, ahol eddig kirándultunk, illetve látszik alattunk Budakeszi, távolabb a Pilis és a főváros felé a Széchenyi-hegy, illetve Csillebérc. A csúcsnak más nevezetessége is van, ugyanis itt áll az a betonpálya, amelyről a XX. század első felében a vitorlázó repülőkkel útnak indultak. Ez a vidék komoly központja volt a vitorlázó repülésnek, mi sem mutatja ezt jobban, mint a szomszédos Farkas-hegyen (363m) álló emlékmű. Eredetileg egy repülőgépet mintázott, mára már csak egy rozsdás fémdarab, ami egy egykori repülőgép maradványára emlékeztet... sajnos nincs semmilyen leírás arról, hogy milyen sportélet folyt itt annak idején és minek állít emléket mindez. Maga a hegy szerintem nem szép, mindenfelé beton tákolmányok és elhagyatott, egykori katonai bunkerek falainak tűnő szerkezetek magasodnak, a legtöbbjüket benőtte a fű. Az út is sok helyen betontéglákból áll, nem egy kifejezetten szép természeti környezet... ugyanakkor tény, hogy a kilátás gyönyörű! A jelzett úton indulhatunk vissza Budaörs felé, illetve elkóborolhatunk a hegyoldalba is, viszont ezzel érdemes csínján bánni, ugyanis hamar igencsak szúrós, tövises bokorrengeteg kellős közepébe érünk... nincs mese, innen már nem szabadulunk, csak akkor, ha megtaláljuk a jelzett ösvényt... :) Némi kaland, bújkálás és összeszúrkált kézfej árán végre kiérünk a túristaútra, innentől már kényelmes séta a kirándulás. Lassan visszaérünk az erdőbe, és egy nagy kereszteződésben eldönthetjük, melyik úton megyünk vissza a városba (piros).

De mielőtt ezt megtennénk, tovább indulunk a sárga kör jelzésen az ún. piktortégla-üregek felé. A XIX. század vége felé és a XX. század első felében a Budaörsön élők közül többen azzal foglakoztak, hogy a Budai-hegységben fehéragyagot bányásztak. Ennek a bányászati tevékenységnek a nyomai azok az üregek, amelyek a mai napig fennmaradtak. Ezek az üregek az egykori "bányák" maradványai. Az itt kibányászott fehéragyaból Busch Károly készített először festőtéglát, amely megalapozta a későbbi virágzó üzletet is. Sokan keresték a "budai föld"-nek nevezett alapozó festőanyagot. A körút kényelmes sétával teljesíthető, de szemfülesnek kell lennünk, mert az üregek megbújnak az út oldalán, a fák között. De ha kitartóan figyelünk, akkor mindenképp rátalálunk az üregekre!

A városba a piros jelzésen jutunk vissza, ami így az első melegebb tavaszi hétvégén nem kis meglepetést tartogatott a számunkra. Az erdőben még hűvös volt, és több helyen még csak most olvadt a föld, illetve kisebb hófoltok is megbújtak még a fák árnyékában. Alig pár száz méter volt még hátra az autóig, mikor egy hatalmas, szinte kikerülhetetlen sár-pocsolya állta utunkat. Vagy teszünk egy óriási kerülőt, vagy bevállaljuk és átvágunk a sártengeren... később már csak kis patakban csordogált az olvadó hólé a sziklafalak között. Nini, hiszen innen indultunk! Bizony, a most elhagyatottnak tűnő sziklafalon reggel itt szaladgált a sok vidám gyerkőc! A bozótos mögött már várt minket a város. Kellemes csalódottság vett erőt rajtam, ugyanis nem gondoltam volna, hogy ilyen jópofa helyek vannak Budaörs fölött, de így hogy megismertem ezt a vidéket is, bátran merem ajánlani mindenkinek!

A kezdeti bozótos Felfelé az Odvas-hegy oldalában Kálvária-domb Itt másztunk fel! Sziklafal az Odvas-hegy mellett Izgalmas, nem? Háttérben a Farkas-hegy Az Odvas-hegy nyugati vége Bent a fenyvesben! Az Odvas-hegy a Szállás-hegy tetejéről Szekrényes-hegy A Pilis felé... Szállás-hegy Errefelé ilyen a vidék! A Szekrényes-hegy előfutára Felfelé A legizgalmasabb rész Érdekes sziklaformák Van ám még! Kilátás a Szekrényes-hegyről észak felé Sziklaemlékmű A szomszédos Farkas-hegy Egy piktortégla üreg Az egykori vájat Némelyik üreg eldugottabb A sziklafal az Odvas-hegy tövében Korona a sziklafalon