Góré túraoldala - Nagy-Hárs-hegy
 
20243.85.63.190#2024#03#19#09#02

Magyarország
 
Magashegyi túrák
 
Via ferrata
 
Vizi extrém sportok
 
 

Széchenyi-hegy - János-hegy - Nagy-Hárs-hegy - Kis-Hárs-hegy - Hűvösvölgy
Táv: 9,5 km
Tényleges szintkülönbség: 534m
Idő: Széchenyi-hegy - Normafa - János-hegy: 1 óra 15 perc (3,9 km)
       János-hegy - Nagy-Hárs-hegy                 1 óra 30 perc (2,6 km)
       Nagy-Hárs-hegy - Kis-Hárs-hegy:          20 perc (1 km)
       Kis-Hárs-hegy - Hűvösvölgy:                  40 perc (2 km)
Összidő: 3 óra 45 perc
A túra időpontja: 2011. február 19.

Nem is gondoltam volna, mennyi panorámát nyújtó pont van a Budai-hegységben, pedig ha kicsit szétnézünk a térképen, akkor láthatjuk, hogy a hegység telis-tele van frekventáltabb és eldugott kilátókkal. Ezeket mi sem hagyhatjuk ki, így elhatároztuk, hogy kimozdulunk a téli városból és felkeressük egymás után a magabiztosan az ég felé törő kilátókat. Akad kisebb, nagyobb, szép kőből rakott és egyszerű fa szerkezet is.

Utunkat Városmajornál kezdjük, ahol már várt ránk a BKV üzemeltetésében lévő fogaskerekű. A 3,7 km hosszú, normál nyomtávú fogaskerekű 1874-ben indult útjára, hogy a Svábhegy előkelő lakóit segítse könnyebben otthonukig eljutni. A vonalon először gőzmozdonyok húzták a szerelvényeket, majd 1929-ben villamosították a pályát. Ma kétkocsis, piros-fehér színűre festett "fogasok" viszik a haza igyekvőket és a kirándulni vágyókat a városból a Budai-hegyek szívébe. A pár perces "fogasozás" közben pillanatok alatt felemelkedünk a Szent János Kórház fölé, és a magas hegyoldalból már felsejlik a főváros is a fák között. Hamarosan megérkezünk a végállomásra, a Széchenyi-hegyre. A hegy nemcsak a Budai-hegységben megtehető számtalan kirándulás kedvelt kiinduló pontja, hanem a Gyermekvasút egyik végállomása és egy TV-torony otthona is. Épphogy elindultunk a zöld jelzésen a fogaskerekű végállomásától, mikor éles sípszó és gőz susogása ütötte meg a fülünket. Ez bizony csak egyet jelenthet! Megérkezett a gyermekvasút, amit most épp egy gőzmozdony húz! Hirtelen tömeg gyűlt össze a kis állomás peronján, mindenki csodálattal figyelte a 490.039 pályaszámú, 1942-ben épített gőzmozdonyt. Ahogy megérkezett az állomásra, a mozdonyvezetők már töltötték is fel vízzel a szomjas mozdonyt. A 24 tonnás mozdony akár 35 km/h-ás sebesség elérésére is képes! A felszállás után hatalmas gőzfelhőbe burkolódzva, éles sípszóval vágott neki a mozdony következő útjának. Mi is elindultunk, a zöld jelzés a sínpálya mellett halad. Az út kellemes, többnyire egyenletes, amíg ki nem érünk az Eötvös-útra. Pár perces sétával elérjük a főváros egyik közkedvelt kirándulóhelyét, a Normafát. Az út itt eltávolodik a főúttól, végre magunk mögött hagyhatjuk a várost, és bevethetjük magunkat az erdőbe. Haladhatunk a fák között kanyargó, kellemes földutakon vagy kimehetünk az aszfaltozott útra is, jó időben itt akár négykerekű biciklit is bérelhetünk. Természetesen a fák közötti túristautat érdemes választani, ami helyenként kikanyarodik a hegy oldalába és láttatni engedi Budapestet. Ha körültekintőek vagyunk, hamarosan megpillantjuk az első uticélt, a tetején magasodó Erzsébet kilátót. A János-hegyig tartó kellemes sétát kicsit változatossá teszi az a lépcsősor, amelyen az erdőn keresztül közelíthetjük meg - most már a piros jelzésen - a mészkőből épített kilátót. Az 528 méter magas János-hegy a legmagasabb kilátó ponttá teszi az 1908-ban felépített tornyot. Bájos formája már az erdőből szembetűnő, de mikor belépünk a kilátóba, magával ragad minket a kis lépcsők, a szűk fordulók és a helyes kis padok látványa. Az épület közepén akár kétoldalon is felmehetünk. Minél feljebb érünk, annál keskenyebb maga a torony, így a tetején már csak néhány ember fér el egyszerre. Szép időben a lobogó magyar zászló mellett láthatjuk az egész várost, a Dunakanyart, a Budai-hegység északi részét és mögötte a Pilist, Budakeszit és túránk kiindulási pontját, a Széchenyi-hegyet. Sok időnk nincs a gyönyörködésre, mert újabb és újabb hullámban érkeznek a kirándulók. A szépen helyreállított kilátótól a piros jelzést követve búcúszunk, és megkezdjük az ereszkedést a János-hegy oldalában. Az út kanyargós, és a szerpentinen hamar gyűrjük a métereket. Az erdőből sokat nem látunk, de érezni lehet, hogy már nem lehetünk messze: erősődik a város zaja, és a fák mögül egyszercsak kibukkan Szépjuhászné és a gyermekvasút állomása.

Ezen a ponton térünk át a sárga jelzésre, keresztezzük a kisvasutat, majd az erdő szélén nem balra, a Nagy-Kopasz felé indulunk el, hanem egyenesen előre, azaz felfelé. Itt egy kb. 100 méteres szintkülönbséget kell legyűrnünk, az emelkedő nem túl hosszú, ellenben elég meredek. Pár kanyar után enyhül az emelkedés, majd végül felérünk a Nagy-Hárs-hegy tetejére. A fák között már felsejlik következő uticélunk, a Kaán Károly kilátó. Mielőtt odaérnénk köves - sziklás szakaszok tarkítják az erdőt, majd a kanyar után feltűnik a kőalapzatra épített, több emeletes fa kilátó. Az erdőmérnök névadó sokat tett természeti értékeink védelméért, emlékét tábla őrzi. A legfelső szintről gyönyörű körpanoráma nyílik Buda északi felére, északon a Pilisre:

Nyugat felé Budakeszi és távolabb a Velencei-tó látszik, dél és kelet felé a János-hegyre és a városra látunk. Felfedezhetjük a Dunát, a Parlamentet, a Margit-szigetet, a Budai-várat és a Gellért-hegyet is!

A kilátóból már látszik a túra harmadik kilátója, célba is vesszük! A hegy oldalában egy kis fahídon kelünk át, miközben elhaladunk a Bátori-barlang bejárata előtt. Innen az út ismét mérséklődik, gyakorlatilag kellemes sétává mérséklődik. A kereszteződésben egyenest haladva, a sárga háromszög jelzésen érjük el a Kis-Hárs-hegy csúcsán álló kilátót. Ez az építmény már nem olyan komplex, gyakorlatilag egy fa lépcsőről van szó, tetején egy másfél négyzetméternyi hellyel. Érdekessége, hogy mindkét oldalán fel lehet rá menni. A kilátás innen már jóval korlátozottabb, viszont a gőzmozdony füstjét jól lehet látni a Kis-Hárs-hegy körül.A budai panorámát lassan magunk mögött hagyjuk. Az erdei út még egyszer keresztezi a kisvasutat, és sokáig a sínek mellett haladunk. A Nagykovácsi útnál megcsodálhatjuk a gyermekvasút hídját, és újabb tíz percnyi sétával elérjük mai túránk végpontját, Hűvösvölgyet. A túristaút a gyermekvasút végállomása mellett, egy a város nevezetsségeit bemutató fedett lépcsőnél ér véget.

Néhány hasznos link a túránk során érintett részekről:
  Budapesti Fogaskerekű Vasút: Wikipedia
  Gyermekvasút: http://www.gyermekvasut.hu
  Erzsébet-kilátó: http://janoshegyikilato.hu
  Kaán Károly kilátó: http://www.gyermekvasut.hu/page.php?71

450.039 Gőzös Mozdonyvezető fülke Kilátás Normafáról János-hegy: lépcső János-hegy Erzsébet-kilátó délről Erzsébet-kilátó északról Nagy-Hárs-hegy Kaán Károly kilátó Parlament A Budai Vár és a Gellért-hegy Hármashatár-hegy Naplemente Este a Nagy-Hárs-hegyen Felhőbe burkolódzik a János-hegy Kilátó a Kis-Hárs-hegyen Gyermekvasút Hűvösvölgy

Budaörs Gyermekvasút Nagy-Hárs-hegy Nagy-Kopasz