Góré túraoldala - Zengő-körtúra, Mecsek

Idő: Pécsvárad - Zengő: 1,5 óra
        Zengő - Püspökszentlászló: 1 óra
        Püspökszentlászló - Hosszúhetény - Pécsvárad: 2,5 óra
A túra időpontja: 2009. október 23.

Magas csúcsok, dimbek-dombok, bányamaradványok, elhagyott csillék, Pécs, dzsámi, Zengő - igen, ez mind a dél-magyarországi hegyvidék, a Mecsek egy-egy jellegzetessége. Az ország egy igen változatos tájegysége, hisz itt mindenki megtalálja a kedvére való kikapcsolódást: az egykori végvárak maradványai mellett túrázhatunk, megnézhetjük az Európa Kultúrális Fővárosa címet 2010-ben elnyert Pécs számtalan múzeumát és műemlékét, illetve a kulináris élvezeteknek is adhatunk a villányi pincészetekben. Mi a változatos lehetőségek közül ezúttal a végvárak és a kirándulás mellett döntöttünk.

Mielőtt beérnénk Pécsre, a 6-os főút jobb oldalán, a hegyoldalban fekszik Pécsvárad. A 4000 lakosú kisváros története mintegy ezer évvel ezelőtt kezdett komolyabbá válni, amikor is I. Szent István király monostort alapított itt. A vár és a pécsváradi piactér vonzotta a környékbeli kereskedőket és iparosokat, és a térség rohamos fejlődésnek indult. A vár mai falait a XVIII. században építették, de mégis a legjelentősebb ránk maradt emlék a bejárat mellett épen maradt román stílusú kápolna. A várkapu termeiben kiállítást láthatunk az egykor errefelé használt kerámia edényekből és a különféle, eredeti állapotukban megmaradt, faragott, díszes épületmaradványokból. Az udvaron az egykori monostori épületek maradványai mellett a várépület áll, amelyben a vár történetét és fejlődését bemutató kiállítás, ill. kortárs művészek kiállítása látható. A várfalról gyönyörű kilátás nyílik a Mecsekre, illetve déli irányba a Mecsek lábára. A Keleti-Mecsek központjaként is emlegetett városról és a várról bővebb információt itt olvashattok.

A Zengő-túrát innen, a vár előtti parkolóból kezdjük. Egy utolsó pillantás a térképre, és már indulunk is a város központja, a Piactér felé. Bizony, a Várban minket fogadó idős hölgy még Agoraként emlegette ezt a teret... Itt már látjuk a sárga csík jelzést, amit követnünk kell. A házakat egyre inkább felváltja az erdőszél, és hamarosan az őszi színekben pompázó mecseki erdő kellős közepébe csöppenünk. Nagyon szép időnk van, ragyog a nap, így az őszi csípős reggel kellemes meleggé szelidül. Az út az elejétől fogva majdnem végig felfelé emelkedik, helyenként egész meredeken, így nem kell tartanunk a megfázástól. Pillanatok alatt kimelegszik a csapat. A levelek még nem nagyon hullanak, mindenfelé sárga, barna, vörös és elvétve egy-egy zöld levél tarkítja az erdőt. Az út egyértelmű, csupán egyszer állunk kicsit tanácstalanul, merre is van az előre. Mire előkerülnek a teás és egyéb üvegek, addigra a jelzés is előbűjik az egyik fa törzséről és haladunk is tovább. Kilátás nem igazán van, a sok fa mindent eltakar, de most először egy nagyobb tisztásra és a szélében egy vadászlesre bukkanunk. Innen már felsejlik egy kicsi a mecseki kilátásból, ami még várat magára egy kicsit. A terep egyre meredekebbé és sziklásabbá válik, megmászunk egy-két "bukkanót", elhaladunk egy menedékház mellett, na még pár kanyar és már valami látszik a fák között. Itt is lennénk? Igen, megérkeztünk: előttünk áll a Mecsek legmagasabb pontján, a 682 méter magas Zengő csúcsán emelt betontorony. A nem épp látványos betoncsőben, ami hivatalos nevén egy geodéziai mérőtorony, vaslépcsők vezetnek fel a tetőre. A Zengő is azok közé a csúcsok közé tartozik, amiknek a teteje erdővel borított, így ha nem lenne a kilátó, semmit sem látnánk. De hála a betontoronynak, gyönyörű kilátás tárul a szemünk elé majdnem teljes 360 fokban. Helyenként a fák magassága már-már a toronyéval vetekszik, de azért nyugat-északnyugat irányba sokat láthatunk: Hosszúhetény, a Paraszik-tető, a Nagy-tag és a távolban Pécs és a Tubes magasodik:

Ottjártunkkor kicsit párás volt a levegő, de a helyiek szerint szép, tiszta időben el lehet látni a Dunáig és a Badacsonyig. Mi már annak is örültünk, hogy nem esett az eső és nem fújt orkán erejű szél. Miközben a Mecsekben gyönyörködtünk, a torony aljában kis csapat énekelt és gitározott, így megvolt a kellemes alaphangulat is az élményhez. A toronyból lemászva, a sárga jelzésen tovább haladva találjuk az egykori Zengővár megmaradt romjait. Mivel a Zengő a Mecsek legmagasabb pontja, ezért a csúcs stratégiai fontosságú volt - már a rómaiak korában is (itt futott az aquincumi út). A nem túl nagy várat a tatárjárás után építhették: a vár területe mindössze 105 x 70 méter volt és egyetlen háromszintes lakótoronyból állt. A Zengőhöz több mendemonda is kötődik, az egyik szerint a Zengővárat és a pécsváradi várat egykoron titkos alagút kötötte össze...

Utunkat a sárga csík jelzésen folytatjuk tovább. Az út rögtön a Zengőváűr mellett indul, és folyamatosan lefelé tart. Kidőlt fákon és avaron csúszkálunk lefelé, miközben az idő kezd egyre borúsabbá válni. Ahogy sötétedik, gyönyörű kilátás tárul elénk: a szembe hegyoldal ugyanis még világos, de nálunk, a fák között már "sötét" van... igazi paradicsom egy fotósnak :) Hamarosan leérünk Püspökszentlászlóra, ahol a történet szerint annak idején Szent László király talált menedéket egy vihar elől. Ennek emlékére kápolnát emelt itt, amiből később egy kisebb falu és püspöki rezidencia nőtte ki magát. Ahogy a túristaút beér a faluba, még ma is áll a rezidenciához tartozó templom, ill. mellette az arborétum. Szemben, a hegyoldalban a rezidenciát egykoron működtető apácák sírjai találhatóak. A Hettyey-forrás éppcsak csordogáló vize mellett a zöld jelzésen folytatjuk utunkat, és a következő kanyar után be is érünk a faluba. Püspökszentlászlón mindössze 32 telek van, amelyek mindegyikén kizárólag takarosan felújított parasztházak állnak. Némelyikben laknak, némelyik csak turisztikai célokat szolgál, de az egész falunak nagyon takaros hatása van. A túra "keményebb" része itt véget ér, innen már a műúton megyünk. A cél: Hosszúhetény. A falu határában az egyik lakos épp legelteti a tehenét az árokparton, vele elegyedünk szóba épp, mikor a tehén elkezdi produkálni magát. Kellemes fogadtatás :) A falu közepén balra fordulunk, hogy a sárga háromszög jelzésen, majd később a földúton sétáljunk vissza Pécsvárad felé. A szántók között gyalogolva az esti szürkületben megjelennek az erdő szélén az őzek is, ők kísérnek minket utunkon. Mire visszaérünk Pécsváradra, teljesen besötétedik, és a szépen kivilágított templomtorony ad útmutatást, merre is kell kanyarognunk vissza, a vár felé.

Az egykori pécsváradi vár makettje A mai bejárat és főépület Pécsváradi Vár Kilátás a Várból Pécsvárad Ősz a Mecsekben 1 Ősz a Mecsekben 2 Zengő Püspökszentlászló felé Mecsek Püspökszentlászló