Góré túraoldala - Kriván, Magas-Tátra

Rázcestie pri Janskom plese elágazás - Maly Krivan: 3 óra 15 perc
       Maly Krivan - Krivan: 30 perc
       Kriván - Strbské pleso: 3 óra 30 perc
FIGYELEM! A Krivánra vezető kék jelzés november 11.
és június 15. között zárva van!

A túra időpontja: 2013. augusztus 11.

Kriván. A Magas-Tátra legnyugatibb és egyik legkedveltebb csúcsa. Ha Zsolna felől érkezünk, ezt a csúcsot pillantjuk meg először. Ha mindez nem lenne elegendő indok, akkor ott van még az "idióta lelkesedésem", és ez már elég volt ahhoz, hogy évek óta vágyakozzunk fel erre a csúcsra. Ma ennek is eljött az ideje!

A túra kiindulópontja a Csorba-tó (Strbské pleso), a Tátra lábainál 1346 méteres magasságban fekvő tó és egyben gyógytelepülés is. Itt mindig sokan vannak, nem volt ez másképp ezen a szép, verőfényes vasárnapon sem! A tömeget "rendőrök" terelgették, minket is egyből bekanyarítottak a központi parkolóházba - a központba már csak azok mehetnek autóval, akiknek valóban dolguk van arrafelé. Szabad hely a korai időpont ellenére sem igazán volt, de azért a parkolóház legfelső szintjén jutott nekünk is egy hely. Gyorsan felkaptuk a bakancsokat és irány a... de merre is? Tény ami tény, maga a parkolóház nincs agyonzsúfolva táblákkal, de ha hátul elindulunk, akár előre, akár kicsit jobbra, 5 perc alatt egy nagy kereszteződéshez érünk, ahol már el sem fér a sok útjelző tábla... no és igen, a tömeg úgyis a tó felé megy! :)

Mehetünk a tömeggel vagy kereshetjük a Tátrai Magisztrálé piros jelzését is, vagy akit nem rettent el, a Kriván kiírását is meglesheti. Hamarosan elhagyjuk a műutat és máris a 20 hektáros Csorba-tó partján sétálunk. Berzsengető érzés, hisz mindenki ismeri ezt a helyet: a nagy síugró sánc és a jellegzetes háromszög alakú Pátria szálló minden képeslapon szerepelnek... a tó mögött a Sátán (Satan), a Szoliszkó-gerinc (Solisko) és uticélunk, a Kriván is könnyű felhőkbe takaródzott. Bíztunk benne, hogy az előttünk álló többórás út alatt a Nap majd felszárítja a párát - mint később kiderült, így is lett! :)

Ezzel kezdetét vette az ötórás küzdelem a Tátrával: a tó partját a Magisztrálé piros jelzésén hagyjuk el, eleinte egy kényelmes, autóút méretű útról van szó, ami kellemesen kanyarog, emelkedik és süllyed a gerinc oldalában. Idővel aztán nehezebbé válik a terep, egyre több lesz a kő és az akadály, végül az ösvény is beszűkül és így haladunk a hegyoldalban - furcsa mód egyre lejjebb... kicsit több, mint egyórás gyaloglás után érünk el a Jamszkó-tóhoz (Jamské pleso), itt ágazik el a kék jelzés. Gyors csoki után a nyakunkba vesszük az erdőt: az út egyre meredekebben emelkedik a Vázseci-völgy (Vazecka dolina) oldalában, először bent megyünk a fák között, ami a déli napsütésben kifejezetten kellemes, majd ahogy egyre feljebb érünk, a fenyők egyre alacsonyabbak lesznek, és mire a csúcsok alatti lapos platóra érünk, itt a törpefenyők sem védenek a tűző nap elől. Cserébe viszont gyönyörű a kilátás: balra játékosan ellaposodik a Magas-Tátra és a Liptói-medencében (Liptov), ill. a Nyugati-Tátrának is nevezett Liptói Havasokban (Západné Tatry) folytatódik. Jobbra a Szoliszkó gerinc (Solisko) magasodik. A kilátás pazar, erőt is ad a további meneteléshez, egészen addig, amíg magunk elé nem nézünk, itt ugyanis fölénk tornyosul a Kis-Kriván sziklás tömbje (a képen bal oldalt):
Ballagunk felfelé, erőnk egyre fogy (ezzel a túrával nyitottuk az idei túraszezont :), de azért haladunk. A gerinc oldalában kicsit lankásabb lesz a terep, majd balról megkerüljük a csúcs déli gerincét, ahol találkozunk a Három-forrástól (Tri-Studnicky) induló zöld jelzéssel. A terep ekkor már jóval nehezebb: sziklás, törmelékes hegyoldalban kanyarog az út, majd hirtelen ráfordulunk a gerincre és igen meredeken kapaszkodunk felfelé: az apró sziklás, törmelékes oldalban nehézkes a kapaszkodás, a nagyobb kődarabok jó lépésnek tűnnek, de sokszor megcsúsznak az ember lába alatt. Mikor felértünk a gerincre, a túristaút átmegy a külső oldalra és itt már rendezettebb, "lépcsős" úton haladunk egészen a 2334 méter magas Kis-Krivánig (Maly Kriván). Hihetetlennek tűnik, de fent vagyunk annak a gerincnek a tetején, amire pár órával ezelőtt még fejcsóválva tekintettünk föl! :) Alattunk a mélyben a 2017 méteren fekvő Kriván alatti Zöld-tó (Krivánske Zelené pleso) zöldellik, erős színét a 23 méteres mélységének köszönheti. A Vázseci-völgy felső végében pompázó tó mögött a Szoliszkó gerince tör az ég felé.

Felpillantva a cél még mindig fölöttünk magasodik, de már belátható távolságon belül vagyunk! Utunk továbbra is kapaszkodás a meredek gerincen, de ekkor már a déli gerinc legfelső szakaszán, a Kriván-nyergen (Daxnerovo sedlo) mászunk, és alig fél óra alatt el is érjük a 2494 méter magas Krivánt! Mire felkapaszkodtunk a csúcsra, a felhők nagy része is tovább állt vagy magasabb körökbe emelkedett :), így majdnem zavartalan körpanorámában lehetett részünk. Ha a kereszt mellett állva észak felé nézünk (vagyis a hátunk mögött kicsit jobbra van a kék jelzés), akkor előttünk a Liptói-Havasok nyúlnak el, majd ahogy fordulunk kelet felé (jobbra), úgy törnek egyre magasabbra a Magas-Tátra gerincei és csúcsai: a Hruba Kopa (2221m), előtte a 47 méter mély Alsó-Terianszki-tó (Nizné Terianske pleso), a 2137 méter magas Hruby-hegy (Hruby Vrch), majd tőle jobbra a Soliszkó gerinc kopár, sziklás orma kúszik el a Csorba-tó irányába. Ha kicsit távolabbra nézünk, akkor a 2421 méteres Sátán csúcsa köszön ránk, majd egészen a távolban a 2499 méter magas Tengerszem-csúcs (Rysy) zárja a sort:
Ha tovább fordulunk, akkor a gerincek között, a Furkota-völgyön (Furkotská dolina) átnézve előbújik a távolban a sísánc és a Csorba-tó, ill. ha még távolabb nézünk, akkor már a Kozi Kamen hegylánc is feltűnik. És ezzel körbe is értünk: a kilátás megkapó, a szellő jól esik, és az idilli hangulatot csak fokozza az időközben a hátizsákból előkerülő kolbász és sajt... :) Nem akármilyen helyen vagyunk ám: a szlovákok nemzeti szimbóluma, a ferde vagy görbe hegy, a Kriván csúcsa ugyanis a szlovák eurocentesek némelyikén is megtalálható!

A felfelé jövetel igencsak erőt próbáló volt és jócskán belecsúsztunk a délutánba, így indulnunk kellett visszafelé: ugyanazon az útvonalon gyalogolunk, mint felfelé, de most már ismerős a terep. Bele is rázódtunk a túrázásba, így lefelé sokkal gyorsabban faljuk a kilométereket és a csúszós sziklák sem okoznak különösebb gondot. Egész hamar leérünk a gerincről a szélesebb platóra, majd kitartó gyaloglással elérjük a törpefenyőket is. Minden bukkanó után úgy érezzük, ott vagyunk már, de a táv lefelé sem lett rövidebb! :) Ahogy közeledik az este, megjelennek a felhők is, kicsit hűvösebb is lesz, de gond nélkül elérjük a Magisztrálét. Innen még jó egy órányi menetelés vár ránk, több "dombot" is meg kell másszunk, mire feltűnnek a távolban Csorbató első házai. Fél 8 körül érünk vissza, ilyenkor itt javában zajlik az élet: a tavat rengeteg vendég, család sétálja körbe, a vendéglőkben és szállodákban tart a vacsora, kellemes zene szól. A mi szemünk előtt is ott lebeg a finom vacsora és az ágy gondolata, de erre még pár kilométert várnunk kell...