Góré túraoldala - Vizitúra az Öreg-Túron

Táv: 6,8 km
Szintkülönbség: 150 m
Idő: 3 óra
A túra időpontja: 2014. március 01.

A parkoló GPS koordinátái: 47°40'26.2"É, 16°34'20.2"K

Igazi csemegére invitállak ma Titeket: a Hűség Városában kirándulunk, miközben felkeresünk három kilátót és a napos időnek köszönhetően feledhetetlen kilátásban lesz részünk!

Sokan talán nem is tudják, de Sopronnak nem kevesebb, mint tíz kilátója (2015-ben) van! Ugye nem is kevés egy városban? És az egyik épp a kedvelt kirándulóhely, a Lővérek szívében áll, a 300m magas Sörházdombon. A 2006-ban emelt Sörházdombi-kilátó egy ragasztott tartokból összeállított csavarozott faszerkezet, ezért építészetileg is kuriózumnak számít. Pár perces sétával érjük el a Lővér körútról vagy a Sörházdombi útról. Bizony, a kilátásért meg kell szenvedni, jó magasra kell felmászni! Viszont a panoráma mindenért kárpótol minket: alattunk terül el Sopron, jól kivehetőek a templomtornyok és a Tűztorony is. Ha távolabbról indítunk, akkor még épp látjuk, ahogy a Soproni-hegység ellankásodik Harka és Kópháza előtt, majd a távolban a Fertő-tó vize fodrozódik. Észak felé Ausztria dombjait láthatjuk.

A másik oldalon, előttünk ismét a Soproni-hegység emelkedik, a távolban pedig a Schneeberg sziklás-havas csúcsa is felsejlik:

Ha kigyönyörködtük magunkat, akkor zöld háromszög jelzést követve előbb leereszkedünk a Lővér körúthoz, majd azon átkelve felkapaszkodunk a 394 méter magas Károly-magaslatra, melyen a 23 méteres Károly-kilátó áll. A várost a Tűztorony mellett talán e kilátóval azonosítják a legtöbben. Tetejéről körpanoráma nyílik a vidékre, de ha fel szeretnénk menni, akkor számolnunk kell a nyitvatartási idővel is. (Ottjártunkkor a kilátó nem volt nyitva.)

Utunkat a kék háromszög jelzésen folytatjuk, elhagyjuk a 403m magas Dalos-hegy oldalában futó sípályát és a 136m magas TV-tornyot. Hosszú ereszkedés után érjük el a kék kereszt jelzést, melyen jobbra fordulunk és visszasétálunk a városból a kilátóhoz vezető műútig. Ezen lefelé indulunk, majd a kanyarban megkeressük a zöld és a zöld kereszt jelzést. Ezen haladunk a Vas-hegy oldalában, mígnem balra elágazik a zöld háromszög. Rövid kitérővel így érjük el a 8m magas, 1989-ben épített Gloriette-kilátót, melynek első gondolata már 1876-ban felmerült. A kilátóból zavartalan kilátás nyílik Várhelyre, a Karmelita templomra, Sopronbánfalvára, távolabb a Rozália hegységre és a Schneebergre.

Nem maradt más hátra, minthogy elinduljunk visszafelé: a zöld kereszt jelzésen erszkedünk vissza a városba, messziről látjuk a Taródi-várat (szokták Bolond-várnak is hívni). Építője, Taródi István, a fejébe vette, hogy várat épít, és ehhez minden lehetséges anyagot felhasznált, így az építmény igencsak változatos. :) A kis utcákon igyekszünk a Lővér körút felé tartani, majd megkerüljük az uszodát és a parkoló mögött vágunk neki a zöld, zöld háromszög jelzésen a Sördombnak. A kilátó mellett sétálunk vissza az autóig.