Góré túraoldala - A Hernád-áttörés nyugati fele

20243.231.146.172#2024#03#29#0#30

A Hernád-áttörés nyugati fele (a szurdok)
Régió: Szlovák Paradicsom (Slovensky Raj), Szlovákia
Táv: 12,6 km
Szintkülönbség: 200 m
Idő: Podlesok - Hrdlo Hornádu: 0:30 óra
       ?? - Zelená hora -> Letanovsky mlyn: 1:45 óra
       Letanovsky mlyn - Hrdlo Hornádu: 2:45 óra
       Hrdlo Hornádu - Podlesok: 0:30 óra
Összidő: 5:30 óra
A túra időpontja: 2015. július 18.

Az indulás és érkezés GPS koordinátái: 48°58'01.9"É, 20°23'10.7"K

Ma végre eljött a nagy nap, az oly régóta vágyott és tegnap csak épp megpillantott Hernád áttörést ma tényleg végigjártuk! A túra Podlesokban kezdődött, már messziről látszott, hogy a forró nyári napon rengetegen keresték fel e népszerű szakaszt. Hely már csak a külső parkolóban jutott, innen a műúton, a piros jelzést követve jutunk el a belső parkolóhoz, ill, a nemzeti park bejáratához, ahol megválthatjuk a belépőt is. A büfék mellett a piros jelzést kövessük, s ha átkeltünk egy hídon, akkor a tetős hordó büfé előtt forduljunk balra, a Podlesok ranch irányába, a kék jelzés erre visz. A ranch mellett már érdemes visszanézni, hisz a távolban kirajzolódik a teljes Magas-Tátra! A bégető teheneket elhagyva a műút emelkedni kezd, elhagyjuk a West Point katonai gyermektábort, majd a mező sarkában balra fordulva (kövessük a Prielom Hornád feliratot) a kék és a zöld együttes jelzésen ereszkedjünk a Hernádig. A hídon átkelve elkérik a jegyünk, majd balra fölfelé indul is a sárga jelzés.

Nem sokat vacakolunk, egyből egy meredek kaptatóba kezdünk, ami 20 perc alatt felvisz minket a 645m magas Zelená hora, vagyis a Zöld-hegy gerincére. A vidék már a kőkorszakban is lakott volt, ma pedig a sziklás hegyoldal végigkíséri a Hernád-áttörést. Utunk élénk erdőben vezet, hol fel, hol le, megmásszuk az Ihrik csúcsát is, miközben jobbra-balra kanyargunk. A mészkőhegységekre jellemző üregekben ez a gerinc is gazdag. Kb. egy órányi gyaloglás után elérünk egy sziklás hegyoldalhoz, ahonnan szépen rálátni az alattunk elterülő szurdokra és uticélunkra, a malomra. Innen már csak egy kis ereszkedés, s jó 20-25 perc múlva lent vagyunk a piros, sárga és kék jelzések találkozásánál, ill, a Létánfalvi malomnál (Letanovsky mlyn). A hely a nevét onnan kapta, hogy építettek ide egy malmot, ami még az elkészülte előtt leégett. Mire a tegnap már bejáratott büféhez értünk, az égdörgés is elhatározta magát és szakadni kezdett az eső. Egyórás pihenőre kényszerültünk némi ebéd és sör mellett... :)

Mikor az idő kicsit elcsendesedett, útra keltünk: a kék jelzésen indultunk a szurdok felé Podlesok irányában. Eleinte széles út vezetett a folyó közelébe, majd egy függőhídon keltünk át, s innentől fogva az egyszemélyes ösvény, a "sziklamászás", a "fahídak", a Hernád fölé a sziklafalba rögzített mászóvasak ((kb. fél méter széles, egy méter hosszú rácslapok) és láncos mászások váltották egymást. A folyóval együtt mi is kanyarogtunk a szurdokban, hol a folyó egyik, hol a másik oldalán. Időnként a szurdok igencsak összeszűkült, ezeken a helyeken az ösvény többnyire feljebb kapaszkodott az oldalban és igencsak keskennyé vált. Máshol a szurdok kiszélesedett, ilyenkor általában mi is lejjebb ereszkedtünk, akár egészen a vízig, s az ösvény is szélesebb gyalogútba váltott. Sajnos a folyót és magát a szurdokot a buja erdő majdnem végig eltakarta, így látványosságokat leginkább a hidakról láttunk. Félúton az eső ismét eleredt, így a szurdoktúra még "izgalmasabbá" vált.

Idővel azonban a szurdok egyre szélesebb lett, megjelent az erdő és egy kis hídon visszaértünk a már ismerős kezdőponthoz, a Hrdlo Hornádu-hoz. Átkelve a hídon, a zöld-kék, majd kék jelzésen jó félórás sétával értünk vissza a parkolóba. Az esőnek és a szélnek köszönhetően sokkal tisztábban látszottak a Tátra csúcsai, mint délelőtt!