Góré túraoldala - Sutovsky-vodopad, Alacsony-Fátra, Szlovákia

Sutovsky vodopad - Snilovské sedlo / Chleb    2:30 óra
       Snilovské sedlo / Chleb - Vrátna                      1:15 óra
Összesen: 6:15 óra
A túra időpontja: 2010. május 22.

Az Alacsony-Fátra a vadregényes szurdokok és izgalmas láncmászások mellett kínál "hagyományos" túrázási lehetőségeket is. Az út itt kevésbé megerőltető, inkább kitartás és jó erőnlét kell hozzá. Célunknál a látványosság viszont mindenért kárpótol!
Felvonóval a csúcsra!
Végre idén is eljött a jó idő és ki lehetett mozdulni. Egyre növekvő aggodalommal figyeltem a webkamera képét, ugyanis a ködön és felhőn kívül napok, sőt, majdnem hetek óta nem láttam mást. Szép kis kirándulás lesz, ha már az első tíz percben bőrig ázunk... de a szerencse velünk volt, ugyanis mire kiértünk a Fátrába, ragyogó napsütés, kék ég és csak nagyon kevés felhő üdvözölt minket. Ideális idő egy túrához. A Vratna-völgy végében bújik meg egy kabinos felvonó, amellyel pár perc alatt a 736 méteres tengerszint feletti magasságról a hegyek világába, 1490 méter magasra jutunk. Lehúzzuk a hatfős kabin ablakait, hadd jöjjön be a kicsit friss, de nagyon kellemes hegyi levegő! Ahogy átbukunk a gerincen és meglátjuk, hova is megyünk, egyként kiállt fel a csapat: hó! Bizony, így május végén, a napsütésben csak úgy csillog a rengeteg kisebb-nagyobb hófolt!A felvonóban még csak messziről gyönyörködünk a fehér foltos hegyoldalban, de ahogy kiteszem a lábam a kabinból, már érzem is az arcomnak csapódó hideg, kicsit jeges havat... hiába, a májusi hónak is megvan a maga szépsége! :)

A hirtelen hócsata után elindulunk, mert a túra tulajdonképpen most indul: tőlünk jobbra, az Alacsony-Fátra legmagasabb csúcsa, az 1708 méter magas Velky Kriván magasodik, míg balra az 1645 méter magas és egyben az Alacsony-Fátra harmadik legmagasabb csúcsa, a Chleb tör az ég felé. Mi a két őrszem között indulunk el a zöld jelzésen. A szél elég erősen fúj, fölénk is hozza a felhőket, de amint beérünk a gerinc oldalába, a hegy megvéd Útközbenminket a csípős széltől. Közben hatalmas hófoltokon kelünk át, később az olvadó hólé csorog keresztbe a túristaúton. Az út egyre csak ereszkedik, majd rövidesen elérjük a Chata pod Chlebom menedékházat, ahonnan többfelé is elindulhatunk. Mai uticélunk, egy gyönyörű vízesés, a kék jelzésen érhető innen el. Az út rögtön visszakanyarodik a hegyoldalba, ahonnan szép kilátás nyílik dél felé. Miután kikanyarogtuk magunkat, megérkeztünk az első komolyabb terephez: az út meredeken ereszkedni kezdett, és ezt már nem is nagyon hagyta abba. Közben a mostani esős időjárás miatt megáradt kisebb patakokat kerülgettük, de sok helyen nem is lehetett máshogy továbbmenni, csak ha átkeltünk a vizen. Ez néha egyszerű volt, csak egy nagyobbat kellett lépni, máshol viszont egész komoly kihívást jelentett nem térdig süppedni a cuppogós, puha és sáros talajba...Közben eltűnik a kilátás és beérünk az erdőbe. Az út egyre meredekebb, most már majdnem függőlegesen kell haladnunk - lefelé. Az ereszkedés végén egy patak vár minket, amin egy kidőlt, csúszós fatörzs jelenti a hidat a túlpartra. Egy kis dülöngélés, egy kis szerencse, de végül mindenki átjut. Ahogy haladunk az erdő mélyén, fülünket megüti a víz moraja. Aha, akkor már nem lehetünk messze! Nem is vagyunk, negyed óra múlva meglátjuk a táblát: balra van a vízesés. No még egy kis mászás, kerülés, és bizony ott állunk az Alacsony-Fátra legmagasabb vízesése, a 38 méteres magasságból lezúdúló Sutovsky vodopad előtt. A vízesés hihetetlenül magas, az embernek egész ki kell tekernie a nyakát, hogy lássa a tetejét. A lezúdúló vízpárát felénk fújja a szél, egyből érezhetően hűvösebb is lesz. A bátrabbak egész közel merészkedhetnek, még a vízesés mögötti sziklafalra is fel lehet mászni, de ezért cserébe egy kis extra vizet is kap a nyakába az ember... :)

Túl sokat nem tudunk itt időzni, mert vissza kell érnünk időben. Ugyanazt a távolságot kell megtennünk most fölfelé, amin eddig lefelé jöttünk. A lelkesedés kicsit alábbhagy, miután elindultunk, de nincs más választásunk. Rögtön az elején, egy igen meredek felfelé kaptató következik, majd lassan kiérünk az erdőből és kellemesen melegít minket a délutáni napsütés. A szél elállt, így kellemes időben ballagunk visszafelé. Érdemes néha megállni és körbepillantani, ugyanis nem csak a szomszédos csúcsok kápráztatnak el minket, hanem kicsit távolabb a Magas-Tátra havas csúcsai is előbukkannak. Gyönyörű látvány, ahogy a kékes-párás környékből kiemelkedik a teljesen fehér, hófödte hegyvonulat. A hegyek szerelmeseinek ez kötelező látvány! Kicsit szaporázzuk lépteink, hogy a napsütésben mehessünk tovább. Ahogy megy le a nap, egyre hűvösebb lesz, és nem szeretnénk fázni! :) Mire visszaérünk a menedékházhoz, már senki sem fázik. A nap közeleg a horizont felé, mi is elindulunk vissza a felvonóhoz. Aki bevállalja ezt a túrát, számoljon azzal, hogy a felvonó csak fél ötig jár, így gyalog kell lefelé menni, ami újabb 750 méter (!) szintkülönbséget jelent lefelé. A zöld túristaút a felvonó háza mellől indul, és meglehetősen kemény terepen, elég meredeken halad lefelé. A nap közben lenyugszik, mi pedig gyönyörű naplementében menetelünk lefelé. Egyre sötétebb lesz, egyre kevesebbet látunk, és a terep is helyenként elég mókás: itt-ott több métert is kell lefelé csúszni, mire ismét szilárd talajt ér a lábunk. De már nincs sok hátra, még néhány lépés... és megérkeztünk a felvonó alsó állomásához. Addigra teljesen ránk is sötétedett, úgyhogy nincs is más hátra, mint egy hatalmasat vacsorázni a helyi specialitások világában...

Vratna, a felvonó alsó állomása Ülünk a felvonóban Felfelé a havas hegyoldal Chleb Útközben Innen jöttünk Sutovsky-vízesés 1 Sutovsky-vízesés 2 Velky Rozsutec és társa Magas-Tátra Sutovo Háttérben a Maly és a Velky Rozsutec Naplemente a Snilovské nyergen Naplemente Naplemente