Góré túraoldala - Csókakő, Vértes

Táv: 5 km
Szintkülönbség: 100 méter
Idő: Csókakői vár - Vár-völgy - Kakas-domb - Éleskő - Csókakői vár 3 óra
A túra időpontja: 2007. április 15.

Csókakő település a Vértes lábánál, a Móri borvidéktől épp egy ugrásnyira fekszik. Egyáltalán nincsen messze tőlünk (20 perc kocsival), mégis eddig valahogy kimaradt az életemből. Kár érte. Egy szép tavaszi napon útrakeltünk páran, hogy egy kicsit kiránduljunk. Gárgő barátom és én akkor még abban a hitben ringattuk magunkat, hogy ezt a túrát is a Tátrai Kalandra való felkészülés keretében csináljuk :) Az idő gyönyörű volt, épp annyi szellő fújt, amennyi pont kellemessé teszi a sétát az erdőben. Minden együtt volt egy kellemes délutánhoz.

A Csókakői várrom alatti hatalmas, murvás parkolóban hagytuk a kocsikat. A parkoló végében már látszott az a meredek sziklafal, aminek a tetején az egykori vár állt. Előttünk pedig kezdődött az erdő, amelynek árnyas öle csak úgy csalogatott minket: a kék túristajelzés egyenesen a Vár-völgybe vezetett minket. Az út kellemesen emelkedett, a fák között átszűrődött a napfény, melengetve a hátunkat. Egyáltalán nem volt megerőltető a séta, sőt, kifejezetten jólesett mindekinek, mégis volt valami bája annak, ahogy így menetelt a kis csapat az erdőben. Kidőlt fatörzseket kerülgettünk, miközben egykori csermely nyomait véltük felfedezni a lábunk alatt. Gyorsan teltek a percek, és máris a Mór és Csókakő területét elválasztó Határ-nyiladék aszfaltozott útján találtuk magunkat. Itt jobbra fordultunk, majd pár száz méter után bevetettük magunkat balra a Kálmán-nyiladékba, ahogy a kék jelzés kanyargott tovább az erdőben. Jókedvük lehetett azoknak, akik anno felfestették a jelzéseket, mert helyenként igencsak keresgélni kellett, merre tovább. Főleg a kis erdei rét szélén kell figyelni, mert nem arra megy tovább a jelzés, amerre az ember elsőként ösztönösen gondolná... Itt már fel-le haladt az út, a Török-sánc megmászása után a Barát-kútban ereszkedtünk le azért, hogy hamarosan egy éles balkanyart véve rátérjünk a piros L jelzésű túristaútra.

És az igazi kaland nagyjából itt kezdődik! Ez az az út, amely visszavezet minket a csókakői várromhoz, na de hogyan! Az út a Csóka-hegy oldalában-gerincén halad végig, ezért elég sokat kell mászni felfelé. Sok helyen köveket, sőt, akár nagyobb sziklákat is elhagyunk / megmászunk, majd egy meredek, csúszós oldal alján visszatérünk az erdőbe, hogy megint kidőlt fák alatt és embermagasságú bokrok között bújkáljunk. Ki ne élvezné ezt?? Később aztán szelidül a terep, kicsit kiszélesedik a völgy és ismét barátságos, erdei utakon kaptathatunk felfelé. Aztán elfogy az erdő, a délutáni nap telibe kap minket, bearanyozva nem csak a hegyoldalt, hanem az elénk táruló panorámát is. A fák kicsit megritkulnak és találunk egy-egy olyan szakaszt, ahol semmi sem zavarja a kilátást:

Szemünk előtt terül el a teljes völgy, amely a Vértes és a Bakony között húzódik Székesfehérvártól egészen Kisbérig: közvetlenül előttünk Csókakő kúszik fel a hegy oldalába, aztán a gabonamezők sárgás-zöldes foltjai következnek. A távolban autók száguldanak Győr felé, még távolabb pedig a Bakony vonulata magasodik Fehérvárcsurgó, Bodajk és Bakonycsernye fölé. Érdemes itt megpihenni pár percre, főleg ilyen szép időben.

Lassan a Nap is alább ereszkedik, így mi is folytatjuk utunkat a vár felé. Újabb köves-sziklás terep következik, és hamarosan megpillantjuk a szépen felújított várromot is. Amerre csak ellátunk, sziklák és szakadékok! A terep is egyre sziklásabb lesz, nekünk is le kell majd másznunk valahol! Igen, már látszik a lejárat: a túra azzal ér véget, hogy a vár látványával az orrunk előtt azon morfondírozunk, merre is másszunk le a sziklákról. A túra vége igazi kalanddá válik: egész komoly sziklafalakat kell megmászni, jó nagyokat lépve, fákba kapaszkodva és egymásnak szurkolva. De épségben leérünk! Nem marad más hátra, mint belépni a Csókakői vár kapuján, felmászni pár létrán és birtokba venni az egykori erődöt. A takarosan helyreállított rom még így is tekintélyesen emelkedik a falu fölé, gyönyörű kilátást nyújtva nem csak Csókakőre, hanem az egész vidékre, egészen Székesfehérvárig. Az ellenkező irányban már nyugszik a Nap... lehet ennél szebb befejezése egy ilyen délutánnak? Nem igazán hiszem...

Harmatos-völgy Csókakő Itt a vége! Csókakői várrom 1 Csókakői várrom 2 Naplemente 1 Naplemente 2 Naplemente 3 Naplemente 4