Góré túraoldala - Franz Scheikl Klettersteig

Szintkülönbség (össz): 1400 m
Idő (steig): 2 - 2,5 óra
Idő (össz): 5,5 óra
A túra időpontja: 2013. június 19.

A parkoló GPS koordinátái: 47°22'29.9"É, 15°25'21.2"K
A beszállás kb. GPS koordinátái: 47°22'06.2"É, 15°25'24.7"K

Ez a kirándulás inkább lesz túra, mintsem klasszikus Klettersteig, de az tény, hogy a steig sokkal több kellemes percet tartogat, mintsem azt az ember a leírások alapján elsőre gondolná... az út az utolsó sziklát leszámítva A/B-s terep, az utolsó, C-s fal viszont kikerülhető, így akár egy egyszerű, B-s túrázással is felmászhatunk a Hochklantsch csúcsára (a visszefelé vezető út ismeretében felfelé mindenképp ezt az irányt javasoljuk...)

Az első kihívás az volt, hogy megtaláljuk a túra kezdőpontjaként szolgáló parkolót. A Graz és Burck an der Mur közötti S35 útról a mixnitzi lehajtónál térjünk le, majd kövessük az utat Mautstatt / St. Jakob felé. Ahogy beérünk St. Jakobba, a vasút keresztezése után, még a kanyarban térjünk le jobbra. Ottjártunkkor apró, zöld tábla jelezte, hogy erre van a steig. Menjünk el az erdei út végéig, s a parkolóból a Schüsserlbrunn kápolna felé induljunk. Kb. negyed óra múlva elágazáshoz érünk, ahol balra, meredeken felfelé tartva kövessük a steig táblát. Pár perc múlva egy keskeny, de jól kitaposott ösvény indul jobbra az erdőbe, kezdetét egy épített kőhalom jelzi. Irány az erdő, majd keresztezünk egy erdei utat, ahol a TVN Klettersteig táblát követve ismét az erdőn át kaptatunk, egyre feljebb és feljebb. Kb. 45 perc múlva már látszik a fa házikó, előtte forduljunk jobbra - a táblákat s az ösztöneinket :) követve másszunk még egy kicsit feljebb, mígnem egyszercsak elindul a drót! :)

A steig tervezőjéről, Franz Scheikl-ről kapta a nevét, aki már 1938-ban megtervezte és megépítette ezt az utat. Az első fal könnyed, A/B-s mászással indul, pár lépés után fent is vagyunk az első etap tetején! Ez bizony így lesz ma: kicsit mászunk, kicsit gyalogolunk, majd mászunk és megint gyalogolunk. A második szikla már hosszabb, a kezdő lépések után egy vasakkal segített, függőleges mászásba torkollunk, ami némi jóindulattal akár B/C-snek is nevezhető. A terep ezután többnyire B-s, kítűnően alkalmas arra, hogy a drót nélküli mászást biztonságosan gyakoroljuk. A lépések és a kapaszkodók mindenhol jók, bőven van mód a kísérletezésre! :) Azért óvatosan, mert egy-egy kapaszkodónak tűnő kő azért mozog... miközben a szabad mászást (értsd: nem a drótba kapaszkodva jutunk fel, hanem csak természetes lépéseket / kapaszkodókat használva, de természetesen közben a dróthoz biztosítva vagyunk) gyakoroljuk, észrevétlenül haladunk egyre feljebb: a mellettünk magasodó hatalmas falak megnyitják a steiget rejtő katlant, ill. a pihenőkből egyre többet látni az alattunk elterülő tájból, ami csodálatos. A katlan közepén átkapaszkodunk a szembe falra, majd pár perc mászás után felérünk egy vállra, ahol a steig könyve vár ránk. Itt azt hittük, ennyi volt, itt a vége, de ez szerencsére nem így van: a drót ugyan megszűnik és kicsit lefelé kell másznunk, de csak azért, hogy a szemben lévő hasadékban kapaszkodjunk tovább (B). A katlan eleinte könnyen indul (A), majd a közepe táján kicsit izgalmasabbá válik (B): függőleges falon kapaszkodunk és a szikla peremét átlépve mászunk egyre feljebb. Végül következik az út igazi meglepetése: a kikerülhető utolsó fal, ami igazán frappáns befejezés: eleinte függőlegesen felfelé mászunk, majd egy repedésben lépést keresve oldalra átlépünk az egyetlen vasra (C), s innen biztos lépést fogva felmászunk a szikla tetejére, ahol a törpefenyők szomszédságában véget is ér a steig.

A lefelé úthoz előbb tovább kell gyalogolnunk felfelé: a kitaposott ösvényen kb. 10 perc múlva érünk a jelzett úthoz, amelyen balra fordulva az 1720m magas Hochlantschhoz, jobbra fordulva pedig kb. egy óra kemény ereszkedés után a Steirischen Jokl fogadóhoz, ill. 200 lépcsővel alatta a Schüsserlbrunn kápolnához jutunk. Innen a 740-es számú túristaúton jutunk vissza a parkolóig (kb. újabb 45 perc múlva érjük el a steighez vezető elágazást, majd negyed óra múlva a parkolót).