Góré túraoldala - Peter Koffler Klettersteig

2022100.24.115.215#2022#05#24#13#04

Peter Koffler Klettersteig
Nehézség: C (szerintünk erős C)
Táv (steig): 650 m
Táv (össz): 4,4 km
Szintkülönbség (steig): 300 m
Szintkülönbség (össz): 300 m
Idő (steig): 2,5 óra
Idő (össz): 4 óra
A túra időpontja: 2014. június 12.

A parkoló GPS koordinátái: 47°03'48.4"É, 11°30'12.3"K
A beszállás kb. GPS koordinátái: 47°03'56.7"É, 11°29'23.6"K

St. Jodok am Brenner. Már maga a környezet is valami csodálatosan szép: már a rómaiak is használták a mai Brenner-hágót, hogy az Alpokon át eljussanak a mai Olaszországból Ausztriába. A sziklás hegycsúcsok között, a manapság rendkívül forgalmas autóplya mellett számtalan kis falucska bújik meg, így a mai steignek otthont adó St. Jokob is. A faluba beérve, a templom előtt forduljunk balra, ezen a kis műúton lesz majd a parkoló. Innen visszafelé kell induljunk a vasútállomás felé, majd át a sínek alatt. Innen már látszik a Stafflacher Wand: bizony, ezen a sziklafalon fogunk mászni! A jelzéseket követve kb. fél órás sétával érjük el a beszállást. FIGYELEM! A fal déli fekvésű, ezért egész nap tűz rá a nap! Már délelőtt 10-11 óra felé óriási a hőség, így ha a nyári melegben megyünk, akkor legyünk már 8 órakor menetre készek! Mindenképp legyen nálunk elegendő folyadék! Ottjártunkkor 35 fok volt Tirolban, este hatkor, így mi a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, mennyit ér a korai indulás...

Az út nem sokat teketóriázik, egyből egy erős C-s, függőleges fallal indít, de a lépések gyakoriak és jók, így igazi élmény "felszaladni" a falon. Még fel sem ocsódtunk, de máris oldalazunk egy kicsit: az A/B-snek írt falon rengeteg a természetes, kis, lábujjnyi lépés - az előző napi vihar után sem csúszik a szikla. A mesterséges vasakon állva érdemes körbenézni, már itt, az út elején feltárul előttünk a hágó: közvetlen alattuk a falu, a vonat, távolabb az autópálya viadukt, mögötte pedig a csúcsok! A következő etap ugyan csak B-s erősségű, mégis sokat kell magunkat karból tartani: sokszor kijjebb van a drót, mint a lépés. Felfelé tartó és oldalazó szakaszok váltják egymást, közben van pihenési lehetőség is, mikor szélesebb, földes ösvényen haladunk (A). A steigben több kiszállási lehetőség is van, az első után egy rövid függőhíd vár minket. Az élmény fokozódik, ugyanis a híd valójában 3 drót egymás fölött, így igencsak ingatag, lehet egyensúlyozni! Ha ezek mellett még marad lélekjelenlétünk, akkor érdemes körül is nézni, szép a kilátás. Utunkat oldalazva folytatjuk, átlépünk / megkerülünk egy kiugró élt (nem sok lépés akad, elég szellős), majd egy újabb erős C-s függőleges felmászás következik a befordulás után. Egy kis "kéményben" vagyunk, ami kevésbé kitett, viszont sok a jó lépés, így igazán élvezetes a mászás! Azért ne becsüljük le a steiget, a kémény tetejénél jólesik egy kis vízszintes...

Rövid szusszanás után mászunk tovább felfelé, majd elérjük a második kiszállási lehetőséget is. Ekkorra már igencsak éget a nap, pedig korán indultunk... A ferrata jobbra folytatódik, egy nagyobb hasadék felett ível át a következő függőhíd (egy dróton lépsz, kettőbe kapaszkodsz), aminek a végében rövid alumínium létrán jutunk fel a peremre. Az utolsó etapban hol oldalazunk a sziklaperemen, hol felfelé mászunk, majd megint oldalra s fel, mígnem elérjük a kis padot, ami egyben a pihenő is a végpont alatti sziklaoldalban. Zavartalan a kilátás! A tűző nap miatt sajnos nem tudunk túl sokáig gyönyörködni, nekiindulunk az utolsó, B/C-s falnak: előbb felfelé mászunk keményen, meredeken, majd oldalra tartunk, mígnem egy hirtelen fordulásból meglátjuk a keresztet, ami egyben az út vége is. Sajnáljuk, hogy vége, mert igazán kellemes, izgalmas, látványos mászás volt! De az árnyék azért jól esik! :)

Egy ilyen klassz út után a ráadás sem maradhat el: az árnyékban egy becsületkasszás hűtőláda, ami tele van friss üdítővel és sörrel! Először nem is akartuk elhinni... Mindenesetre a déli hőségben nagyon jól esett a behűtött nedü! Lefelé a normál túrista úton jutunk vissza a faluba, jó egyórás sétával.